Todos los santos

Ja, idag är det Halloween. Min första Halloween utomlands tror jag? Men det är imorgon det är Todos los santos (alla helgon) här i Spanien, så imorgon går de till gravar med blommar och så. Det verkar som Halloween är ganska lika här som det är hemma i Sverige. Skräcksaker i skyltfönstrena m.m. Så ikväll när man ska ut ska man väl klä ut sig är det meningen =p Men det vet jag inte om jag ska göra. I så fall blir det väl bara att köpa en svart peruk och sminka mig fult ;) Men det har ju spöregnat hela dagen, och fortsätter det så blir det nog ingen utgång för mig.

Nu är det minsann slut på sommaren här ska jag säga er. Bort med korta shorts och flipflops och fram med höstjackan och jeansen! I helgen var det jättevarmt, minst 25 grader, och nu är det väl runt 15 skulle jag tro. Så det blev en snabb förändring där. Och husen är ju inte uppvärmda på samma sätt här i Spanien som i Sverige. Hemma hos oss har vi itne ens element... Plus att det bara är stengolv, vilket ju också blir kallare än trä- eller "plast"golv som är vanligast i Sverige. Går man runt i strumpor hemma är det för kallt åt fötterna alltså. Man måste ha tofflor eller skor, för golvet är svinkallt!

Well well. Och vet ni vad jag ska göra imorgon? Jag ska hämta mamma och Jocke på flygplatsen!!!! =D Är så himla glad. Gud vad jag kommer grina när jag ser dom alltså. Så ska jag bo med dom på deras hotell en vecka, ska bli hur kul som helst!


Jag hade ju två spanskaprov på min födelsedag (eftersom jag läser både steg 2 och 3 i spanska). Det provet på steg 2 fick jag alla rätt på ;) Och det provet på steg 3 fick jag ett enda fel på! Så nu ska jag tenta av steg 2 på måndag och torsdag, och veckan därefter ska jag börja på steg 4 också. Så nu kommer jag läsa steg 3 och 4 istället för 2 och 3. Steg 3 är ju egentligen det jag ska läsa i trean, och steg 4 finns ju inte ens på Älvstrandsgymnasiet. Så vad ska jag läsa för spanska när jag kommer hem och ska gå i trean? Kanske kan vara lärare istället ^^,
Men jag tycker det är sjukt kul med spanska! Mycket roligare än engelska. Tycker till och med att grammatiken i spanskan är kul! Tror nog att det är Ximena som har haft ett sånt inflytande på mig. Nu blir hon överlycklig när hon läser det här. Hihi =) Men det är nog sant. Alltid när folk frågar mig varför jag kan så mycket spanska när jag bara läst det i ett år så svarar jag: "Pappas fru är från Chile"


Fikonsäsongen är slut här i Spanien nu! Blev så ledsen =( Kommer verkligen sakna de där frukterna... Men nu är det avokadosäsong och apelsinsäsong! Så min familj har tagit hem massor med avokado och apelsiner från massa trädgårdar. Imorse gjorde jag färskpressad apelsinjuice =D


Nej ni, nu ska jag dra på mig mina gummistövlar och ta mitt paraply och gå hem. Veronika ska följa med så jag ska få korten från i lördags, eftersom min kamera med alla kort är borta =(

Hasta luego.

Kommentarer
Postat av: M-Kuz

Va, är det regn och 12 grader varmt i Fuengirola?

Ussa! Hasta luego! Toz hälsar och Leiph.

2008-10-31 @ 22:09:59
Postat av: kikki

Här kan treorna till och med läsa steg 5 i spanska om dom skulle vilja. :)

2008-10-31 @ 22:39:44
URL: http://www.metrobloggen.se/studentenkikki
Postat av: Ximena

Hola chica!



Tienes mucha razón. Me has hecho feliz con tus comentarios al saber que mi influencia ha dado efecto.



Besotes!

2008-11-02 @ 12:53:57
Postat av: Daddyfoam

Hola. Har det inte blivit några bilder från Piff och Puffs äventyr? Ser fram emot att få tjuvkika. Låna Puff´s kamera och lägg in, vetja. Hat gôtt.

2008-11-06 @ 16:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0