Fútbol

Igår kom jag iväg på fotbollsträning =) Min "syster" följde med mig och tittade, så jag slapp komma själv. Men det var lite nervöst och så ändå, är ju ensam utlänning och har ju inte spelat fotboll sen jag var i 13-årsåldern. Haha, vad konstigt det känns att vara utlänning! Att vara den med annorlunda hårfärg, den som pratar "utlänningaktigt", m.m. Som när man hör utlänningarna i Sverige säga t ex "varför du göra såhär" eller "jag inte prata bra svenska". Nu är ju jag den som låter så för spanjorerna! Haha, känns så lustigt...
Men åter till fotbollen, ska träna imorgon igen, så Ana (min syster) ska följa med då också. Ju mer jag är bland spanjorer, desto bättre =) Och så får jag ju träning också, två flugor i en smäll!

Jag tror jag har märkt en sak hos spanjorerna. När man har ett sår eller har skadat sig lite, så tycker de att det är jätteallvarligt verkar det som! Under ferian hade jag ett litet sår på en tå, av mina klackskor. Och när min "mamma" fick syn på det blev hon alldeles förskräckt och började prata om att det var farligt att ha sår, för att jag kunde få farliga infektioner och allt vad det var! Sen visade hon det för sin kompis, som blev lika förskäckt hon, så hennes kompis tog med mig hem till sin lägenhet (hon bodde nära Feriaplatsen) och gav mig saker så jag skulle tvätta och plåstra om såret och låna hennes flipflop istället för mina klackskor och allt möjligt. Och nu pratar jag om ett pyttelitet sår vid tån alltså...
Sen hade jag även ramlat när vi hade idrott i skolan, så jag har en sårskrapa på benet nu. Och igår såg "mina föräldrar" det, och de bara "Men vad har du gjort? Varför har du inte sagt nåt? Har du tvättat det ordentligt? När hände det här?".
Och när det regnar och jag ska gå ut så påpekar de alltid mina skor och säger "Men du kommer bli så blöt med de där skorna". När vi ska dricka te på kvällen så väntar de alltid jättelänge med att dricka det, så det typ hinner bli ljummet. Och när jag vill ta te tidigare än de (för jag vill ju ha varmt te!) så varnar de alltid om att det är så varmt och att jag kan bränna mig m.m.
Förstår ni hur jag menar? De verkar bry sig väldigt mycket om varandra, och vara väldigt noga med att ingen skadar sig och så. I Sverige om man har ett litet sår på tån är det liksom ingen som bryr sig? Men här så bara "Men gud, du måste ju ha jätteont, varför säger du inget?".

Oj, vad långt det blev för att komma fram till en liten grej =p Jaja, ikväll ska skolan ha filmkväll, så jag ska snart gå hem och plugga svenska och spanska, så ska jag tillbaka hit sen ikväll.
Hejdå!

Kommentarer
Postat av: Skurt <3 Anko

Det är väl bara bra att dom tar hand om dig och ser till att inget händer dig :p Hoppas du får en trevlig filmkväll och så... ÄLSKAR DIG <3<3<3

2008-10-22 @ 17:37:28
Postat av: Helena

haha, jag vill också känna på natt vara en utlänning!



Vad tycker du är bäst, att överdriva om ett sår? eller vara som en svensk och ta det med en nypa salt?



Miss you honey, Kämpa på där nere!

2008-10-22 @ 17:56:49
URL: http://www.metrobloggen.se/helenaedvardsson
Postat av: Åsa

Helena; Jaa du, det är väl bäst att vara på den säkra sidan kanske =) Men tycker det är kul att det är så olika =p Miss you to! <3

2008-10-23 @ 15:33:36
URL: http://patita.blogg.se/
Postat av: Johanna Dahlborn

Hej Åsa!

Det är Johanna. Hur har du det? Vet inte riktigt vad jag ska skriva, vi har ju inte träffats på jättelänge. Men hur är skolan?



Hoppas du har det bra!

Kramar din kusin jo-jo

2008-10-23 @ 16:39:54
Postat av: amanda

:) jodå, det går väl. kallt, blåsigt & äckligt :p usch! men med mig är det bara bra! allt bra med dig? :) du med gumman <3

2008-10-23 @ 16:56:19
URL: http://dumbfucks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0